Dödsångest.

 
Och så var det det här med dödsångesten. Den som jag redan i förlossningsberättelsen berättade för er att jag hade. Jag har den kvar. Efter 2 år så suger den sig fortfarande fast. Som en blodigel. Jag har oron för min egen del men mest för att förlora någon som står mig nära.
 
När Danne bodde här och han var ute och festade så ville jag gärna veta en viss tidpunkt när han tänkte vara hemma. Inte för att han "inte fick vara ute längre" än tiden han sagt utan för mitt eget lugns skull. Att jag skulle veta att det inte hade hänt honom något. Att han inte hade blivit nedslagen och låg i sitt eget blod i ett dike någonstans. Av oro att det skulle hända honom något och att jag aldrig mer skulle få se honom.
 
Det är ett typiskt exempel som kopplas till förlossningen. Att det sista jag såg innan jag skjutsades in i operationssalen var Dannes röda munkjacka i ögonvrån och jag tänkte tankar som "Tänk om jag aldrig vaknar och inte får se honom igen". Rädslan av att förlora en människa som man älskar mest av allt.
 
Nu när mormor blev sjuk så sattes min dödsångest verkligen på prov och jag kopplade bort alla jobbiga tankar och fokuserade helt på att hjälpa henne med allt hon kunde tänkas behöva. Allt för att hon skulle bli bättre så snabbt som möjligt. Nu, när hon mår bättre, så kommer alla tankarna upp till ytan. Samma tankar som jag tänkte efter Hampus förlossning: "Tänk om...".
 
Människor som känner mig säger att jag är en stark människa. Inte fysiskt utan psykiskt. Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det. Är det starkt gjort av mig att bita ihop, skjuta undan jobbiga tankar och bara köra på och ta de jobbiga tankarna när allt har löst sig? Eller är det bättre att ta tag i tankarna, bryta ihop och sedan resa sig upp igen? Om benen bär en.
 

Kommentarer:

1 Julia:

usch :/ tråkigt att höra. Hoppas det ordnar sig!

Svar: Tack så mycket :)
Anne Johansson

2 Ilda - MAMMA & FOTO:

Du är inte ensam om det. Jag vaknar upp mitt i natten och död är det första som korsas min hjärna, nästan VARJE natt. Rädd över att förlora mitt barn, speciellt mitt barn. Eller att något ska hända mig och att min dotter blir ensam kvar, utan en mamma. Mest av allt tänker jag på vad som händer efter att man dör. Där sitter min rädsla som mest.

Ush förstår dig verkligen. Detta är något man får arbeta med varje dag, hela livet. Man får lära sig att handskas med det. Har själv hamnat på psykakuten pga panikångesten efter dödsångesten. Fick lite lugnande. Jag har genom åren lärt mig att hantera det bättre och försöka att tänka positivt samt försöka att se döden som någon inte så hemskt. Det är tufft och man vet egentligen inte hur man ska göra.

Svar: Det kanske låter konstigt men TACK! Tack för att du visar att det finns fler än jag som känner och upplever detta.
Jag hoppas att både du och jag hittar lösningar som hjälper oss att inte känna det så här och må dåligt. Ett sätt att lätta denna känsla även om vi inte lyckas få bort den helt.

Ta hand om dig!
Anne Johansson

3 Ilda - MAMMA & FOTO:

Tack själv måste jag säga. Skönt att hamna på ett sånt här inlägg och inse att det finns fler som har samma ångest och rädsla och som vågar dela med sig utav det. Ja, vi får försöka göra det bästa utav situationen och att våga prata om det gör en stor skillnad!

Kram på dig!

Svar: Jag känner att jag växer i mig själv av att skriva av mig sånt som jag tycker är jobbigt. När det sen även dyker upp människor som du själv, som också känner så som jag skriver, så känner man sig starkare och inte "skamsen" över sina känslor på samma sätt. :)
Stor kram till dig också och ta väl hand om dig!
Anne Johansson

Kommentera här: