Alopecia areata - Fläckvis håravfall.

Hemkommen från Hud i Västervik och det var som jag misstänkt hela tiden - jag har sjukdom som heter Alopecia areata, eller fläckvis håravfall. En sjukdom där kroppens immunsystem låter alla hårsäckar gå in i ett vilostadie vilket gör att håret faller av. Man brukar räkna med tre stadier av håravfall:
  • Alopecia areata - Fläckvis håravfall
  • Alopecia totalis - Avsaknad av huvudhår
  • Alopecia universalis - Total avsaknad av kroppsbehåring
I mitt fall så är det inte bestående och bilderna ovan togs för några månader sen och mitt hår har även växt ut en hel del på dessa fläckar. Anledningen till att jag ens upptäckte dom var då jag fortfarande tappade mycket hår trots att Hampus var så pass gammal och det var ett bra tag sen jag slutade amma honom. Alla som fått barn vet nog vilka kopiösa mängder hår man tappar under graviditet/amning.
 
Jag hittade iallafall dessa fläckar och uppsökte läkare som i sin tur skickade mig vidare till Västervik då de inte hittade några fel på mig, förutom det faktum att jag tappade ovanligt mycket hår. Idag fick jag veta vad det var, att det beror på stress och att det i mitt fall alltså var ofarligt. Jag fick ett särskilt schampoo utskrivet och så var det bra med den saken.
 
Stressen som detta beror på är en stress som jag ska ha haft för 6-12 månader sedan. Håret är det som stressen drabbar sist och detta är då resultatet av det. Så stressa ner hörrni, om ni inte vill råka ut för detta. Att hitta kala fläckar i hårbotten är stressande det också kan jag lova, så om 6 månader tappar jag väl ännu mer hår. Och så börjar den onda cirkeln om igen...

Kommentera här: