Dagens barnprogram är inte så barnvänliga


Jag förstår mig inte riktigt på dagens barnprogram. Det är så mycket våld i vissa av dom och de visar ju faktiskt då det slåss. När en annan var liten så stod det POW eller KA-BOOM som censur då slag förekom. Kommer även ihåg att Darkwing Duck förbjöds att visas på TV då några barn hade sett att han slogs men att den som blev slagen ställde sig upp efteråt. De barnen slog ihjäl ett annat barn.

Om man kollar på hur mycket våld det är i dagens barnprogram så är det egentligen inte konstigt att barn är "våldsammare" nuförtiden. Kolla bara på det Elias brukar titta på - Bakugan, Ben 10, Spiderman. Det är de program som är poppis bland barn i hans ålder. Där censureras det inte. Men det är viktigt att påpeka att man inte kan göra så på riktigt. Att tjata om detta så att barnet/barnen förstår.

För någon månad sen så hände det en incident på Elias fritids. Ett annat barn blev argt på Elias, över en så liten sak som en regel på ett spel, och tog stryptag på honom. Som tur var så fanns det en vuxen i närheten som såg hela händelsen och hann stoppa det i tid. Men tänk om hon inte hade varit där. Vad hade hänt då?

Känslan som for igenom min kropp då Elias pappa ringde och berättade detta för mig, samma dag som det hände, går inte att beskriva. Jag blev så arg. Så otroligt ledsen. Så fruktansvärt rädd. Jag kände mig maktlös och fick ett hårt psykiskt slag i magen. Ett slag som berättade att hur mycket jag än vill och försöker så kan jag inte alltid skydda honom från allt ont.

Det är den värsta känslan jag någonsin känt.

Kommentarer:

1 mwiklund - fotoblogg:

Det har jag verkligen märkt har en 4 årig lillebror så :)Men de är ju också så att barn sitter mer vid datorn och tv:n nu mera! Nästan så min lillebror sitter mer vid datorn än mig ibland och då går ja även skola där man använder den hela tiden nästan.. det tycker ja är bedrövligt! Småbarn borde va ute å leka : )

2 Anne svarar...:

mwiklund

Ja, det är också en sak som jag uppmärksammat. Då en annan var liten så var man ju ute och lekte hela tiden . Vad hände med det? :S

Kommentera här: