Kul när man kan lära Jehovas-vittnen ett och annat.

 
Jehovas har blivit flitiga besökare här hemma hos oss. Jag vet inte varför, men de tycks ha fått för sig att jag vill gå med i Jehovas-vittnen eller nått sånt. Eller så tycker de bara att jag är så himla trevlig att prata med så de fortsätter att komma tillbaka.
 
Jag tänker inte gå med i J.V men jag tycker faktiskt att det kan vara ganska kul att prata med dom. Ibland. Jag kan inte påstå att jag är troende men jag tycker ändå att det är intressant det hela med religion och alla som säger att just deras Gud är den enda sanna guden (trots att de flesta religioner uppenbarligen har sin egen Gud) och vill få en att tro på just denne.
 
Sist då de var här så pratade de om de första människorna på jorden - Adam och Eva. Jag sa då att Eva inte alls var Adams första fru, utan det var en kvinna som hette Lilith. Henne hade de inte hört talas om tydligen och när jag sa att hon blev ersatt av Eva, pga att Adam inte kunde bestämma över henne, så sa de att hon nog bara var påhittad (hon nämns i bibeln på Job 18:15 och Jes 34:14).
 
När jag sedan frågade varför Lucifer (senare känd som Satan) blev stördad ner i helvetet av Gud, så förstod de inte heller vad jag menade. Jag sa att Lucifer från början var en ängel och Guds högra hand men att han blev ersatt av Mikael, bara för att Lucifer inte ville lyda under människan. Jajo, det kände de väl till lite men det var inget de direkt verkade sugna på att prata om.
 
Just detta samtal avslutades ungefär samtidigt som jag sa:
"Den där guden verkar inte vara så mycket för självtänkande människor va..?"
 
 

Kommentarer:

1 marycaroline.blogg.se:

Haha, åh, jag orkar inte Jehovas :)

2 Molly Bergström - MOOOLLYS.se :

Jag håller med dig! Är inte alls troende eller har planer på att bli, men det är ändå intyressant att höra vad dom säger! Och oftast är dom ju väldigt trevliga :) och en pratstund är ju aldrig fel!

3 R - teckenspråk, norrland och den ovita sanningen:

Haha kul! När mina kompisar blev haffade av ett par män som ville prata om gud, frågade männen om vad de trodde hände när man dog vilket min kompis helt sonika svarade:
Man dör å då blir det svart sen blir man uppäten av mask.
Dom gick därifrån sen.
Tycker också det är halvroligt att diskutera men jag gillar inte när folk inte accepterar att man tror olika.

4 Siri:

Men grym du är!

5 Monica:

Det är så underbart när nån faktiskt kan ifrågasätta och "få tyst" på Jehovas Vittnen. Mina föräldrar är J.V och jag har varit med men hoppade av när jag var 16 år. :) Och jag gillar att du vet vad du pratar om. :)

Svar: Jag tycker att det är intressant att diskutera med dom, och är intresserad av religion, historia, myter, sägner osv och då blir det ju att man samlar på sig en del kunskap vilket gör samtalen ännu mer intressanta då jag ger dom mot argument ;)
Anne Johansson

6 Sarah:

- Djävulen ville bli Gud.

Bibeln säger i Jesaja 14:12-14 Ack, fallit har du från himlen, lysande stjärna, gryningens son, du har krossats mot jorden, du som betvingade folken. Det var du som sade till dig själv: ”Upp till himlen skall jag stiga. Ovan Guds stjärnor skall jag resa min tron och ta säte på gudaberget längst uppe i norr. Jag skall stiga upp ovan molnen, jag skall bli som den Högste.”

- Det var Adam och Eva - ingen Lillith.

Svar: 1. Djävulen och Satan är inte samma sak, egentligen. Djävulen har inget egentligt namn i Bibeln utan beskrivs mer i termer som anklagare och motståndare, medans Satan är den som Lucifer har "blivit" i folkmun. (Lukasevangeliet 10:18)
2. Jesaja 14:12-14 ska ha varit Guds reaktion på den babyloniske kungens övermod, Dock skapar Gamla Testamentet stor förvirring genom att kalla Babels gamla konung för Morgonstjärnan, som på latin heter Lucifer.

3. Lilith - den ursprungliga kvinnan, skapad av jord (1 Mos 2:7). Hon visade sig vara lite för cool för Adams smak och ersattes då med den revbens-tillverkade (1 Mos 2:22) och fogligare Eva.
Anne Johansson

7 Linnea Dahlström:

Hahah åh! Så kul!! :D Jag är heller inte troende men finner det också väldigt intressant.

8 Sarah:

1. Japp, anklagaren kallas han för, men jag använder ordet "djävulen" för det är så många känner igenom honom.

Angående 2 och 3: http://www.gotquestions.org/Lillith.html

Kommentera här: