Who's your daddy?

Samtal mellan mig och Danne:
 
D: Fy fan, vad mycket rådjur det finns uppe hos pappa!
 
A: Jasså?
 
D: Ja. Jag och Nemi (hunden) följde efter dom när vi va ute och gick. Men jag har tänkt på en sak;
brukar inte rådjursbarnen gå med sina föräldrar?
 
A: Jo, vadå...?
 
D: Men varför har jag aldrig sett någon älg där uppe då?
 
A S G A R V !
 
 
Här börjar jag förklara att älgar inte är rådjurens motsvarighet till man. Att rådjur är rådjur och älgar är älgar. Jag har iofs själv trott samma sak. För länge sen. Jag påpekar att dom inte ens är direkt lika egentligen. Att älgar är "biffiga" och fula medan rådjur är graciösa och vackra.
 
A: Men Danne, vet du vad rådjurens ungar kallas då?
 
D: Hmm... rådjursbarn? Nej, men jag vet inte. Kilt? Nej, det är ju en kjol. Killing?
 
A: K I D !
 

Kommentera här: