. Hur Vet Man När Det Är Dags ?


Vad svårt det är att förklara för en förstföderska, eller någon annan med för den delen, om hur det känns då man har riktiga värkar och det är dags att lyfta på röven och åka till förlossningen. R I K T I G A värkar. Inte sånna då man tänker tanken att "Hmm, det här kanske inte känns riktig som det gjort innan" eller "Nu är det nog på G. Det är det väl?"

Jag var själv likadan då jag väntade Elias och jag tror jag tjatade sönder min mamma om att hon skulle berätta för mig HUR jag skulle känna och hur jag skulle veta då det var dags att åka. Redan i v. 37 så gick jag runt med tanken om att det faktiskt kunde sätta igång när som helst och jag analyserade minsta lilla ömmande punkt i min kropp. Att jag sen gick över 11 dagar var väl resultatet av allt tjat och alla förhoppningar om att få ut den lilla Plutten som gömde sig där inne.

Nu tänker jag bara "Det skulle vara skönt om jag inte gick över lika mycket den här gången" och jag analyserar verkligen inte alla värkar jag har. Då vi faktiskt fick ringa förlossningen och de ville att jag skulle komma in på natten så var mitt svar:

"Min son somnade precis, tror ni att jag kan vänta med att komma in tills imorgon?"

Jag förstår verkligen de som är gravida och som går runt och känner efter då de har lite/mycket ont och tror var och varannan dag att NU är det dags. Självklart vill man ha ut sitt barn, något man väntat på så oerhört länge, men ärligt talat - det blir sönder tjatat efter ett tag för folk runtomkring. Inte för att de inte gläds med personen i fråga, utan mer för att det blir... för mycket.

Om man vänder på det så kan man säga att det är som när folk ringer/smsar/frågar när man träffas varför man inte har kläckt än. När t.o.m släktingar frågar om det hade hänt nått så får man tillslut nog och frågar om de är införstådda med att de om någon kommer att veta då man kläckt.

Saken är den: Man bara V E T när det är dags att åka.
Så enkelt är det.

Kommentarer:

1 Furimmer:

Ja det blir som en instinkt vad när det är dags, hur man ska göra, diverse ljud osv. Många brukar säga att det bara kom, de visste knappt själva vad de gjorde utan det liksom föll sig automatiskt. Värkar i sig kan man ju förklara men allt är ju så individuellt.

2 Anne svarar...:

Furimmer

Ja, precis. Det är ju det som är så svårt att förklara. Och många tror ju att vattnet ska gå osv, men det gjorde det inte för mig t.ex. men ändå så visste jag instinktivt att "NU är det verkligen på riktigt".

3 Furimmer:

Vattnet kan gå när som egentligen. Pang bom i samband med kraftiga värkar, några dygn innan eller på förlossningen och skölja ner personalen (jättekul... hihi) Slemproppen likaså, den kan gå när som helst eller vara och parkera bilen =)

4 Anne svarar...:

Furimmer

Haha. Ja, det har du verkligen rätt i. :D

- Min slempropp gick på onsdagen - Elias föddes på lördagen.

- Vattnet tog de hål på inne i förlossningsrummet och 45 min efter det så föddes han.

- Med Elias var huvudet fixerat jätte tidigt men ändå gick jag över så pass mycket.

En förlossning är aldrig likadan för någon så därför ska man inte analysera allt och gå runt och grubbla och hoppas för mycket. Bebisen kommer när den är färdig liksom :)

5 Annika:

Det är bebisen som bestämmer när den ska komma ut och egentligen är det konstigt att det inte forskats mer på just det faktumet, det är ju spännande!

6 Furimmer:

Japp bebis kommer när bebis kommer =) Och om man nu ska vara allvarlig så kan vi idag göra otroligt mycket ifall bebisen kommer väldigt tidigt.

7 Hemma mamman:

När Marcus kom så hade jag bara helvetiskt ont i ryggen och var så trött att jag somnade i duschen. Barnmorskan hade sagt att man skulle duscha när värkarna kom. Maken ringde förlossningen och dom tyckte eftersom jag var förstföderska att vi skulle stanna kvar hemma. Men vi åkte ändå. Vattnet gick i hissen och vi var på förlossningen 40 minuter så var han ute. 6,5 timme från första värken tog det. Med tjejerna har jag haft ont som helvetiska mensvärkar. Så ingen förlossning är den andra lik.

8 Sofie:

Sv: Haha ja, får hoppas att mamma bjuder oss! :D

Fan vad glad jag blir då woho! FAST.. det tror jag inte att hon kommer att göra! >:

9 Julia:

Stopp där! Jag kan faktiskt säga att jag ärligt talat inte fattade när min förlossninge började.. Att jag va 10cm öppen och bebisen skulle komma 27min efetr inskrivningen på BB hade jag ingen aning om!? MEn det gick ju det med..

10 emma:

jag trodde att värkarna bara var att jag behövde gå på toa. Efter några toabesök började jag inse att kanske det inte var det utan värkar...sen gick det snabbt, dumt att de säger att förstföderskor kan hålla på länge- inte riktigt sant tycker jag.

11 Yenn:

Exakt. Man känner det på något sätt. Nu har jag visserligen bara ett barn, men jag kände skillnaden på förvärkar och när det väl var dags.

12 Mimma:

Hehe är ju sjukt svårt att förklara när och hur man känner att det är dags. Precis som du skrev man vet det bara :))

13 joanna:

Min vän ida förklarade hur man visste att det var på gång..Man känner smärtan mer i muffen än vanliga "förvärkar" och dom är mer intensiva. Iallafall var mina det :D

Kommentera här: