. En Stor Bebis .

En sak som jag reagerar på titt som tätt är när folk frågar hur mycket Hampus vägde och hur lång han var då han föddes och jag svarar att "han vägde 3870g och var 51 cm lång". När de då säger att de tycker att han var stor så blir jag lite smått chockad. TRETUSENÅTTAHUNDRASJUTTIO är inte stort. Hur små ska bebisar vara för att inte vara stora i så fall? Väga under 3 kg och vara 47 cm långa?! Nej, tack. Elias vägde ungefär ett halvt kilo mer när han föddes och inte ens han var så pass att man kunde kalla det för "stor".
Jag sär, jag sär...

Kommentarer:

1 Linda:

Folk som kallar honom stor vet ju uppenbarligen inte vad de pratar om... 3500 g är väl medel i Sverige om jag minns rätt. Äh, som sagt, de pratar i nattmössan.

2 joanna:

hahah min unge vägde ju förtusan 4060g och var 51cm lång :P

3 Pernilla:

Då de är över 4000g börjar det bli stor bebis och under 3000g är en liten bebis tycker jag..finns de bebisar som väger närmare 5000g. Det är stor bebis..

4 Maria:

NEJ, det är ju alldeles lagom! Jag har fått en liten (2680g) och en stor (4360g); och det stämmer fortfarande. Den lilla är fortsatt liten även som 7åring (19kg) och den stora är stor som 7månaders (10kg!) haha! Hoppas det stannar av hos lillepellen när han kommer på hur man tar sig fram! ;)

Kommentera här: