. Svininfluensa Eller Vaccinering .


Jag vaccinerade mig aldrig för svininfluensan
när den härjade som värst. Jag klarade mig. Förra veckan ringde MVC och rekommenderade att jag skulle vaccinera mig nu när jag är gravid eftersom jag då löper större risk att bli riktigt sjuk OM jag skulle drabbas. Jag är osäker på hur jag ska göra, jag vill inte bli sjuk men jag vill heller inte drabbas av eventuella biverkningar. Trots att Chayenne la upp denna artikel på facebook så är jag fortfarande osäker.

Någon som är mer insatt i för - och nackdelar med att vaccinera sig?

Kommentarer:

1 MissDog:

Tycker du ska prata med dem på MVC, ställ dina frågor som du har till dem.

2 Lellebell:

En sjuksköterska sa till mig att gravida löpte sju gånger så stor risk att få influensan än icke gravida och blev dessutom mycket värre sjuka. Eftersom den har börjat sprida sig nu igen,skulle jag iallafall ta sprutan. En gravid i Kalmar låg inlagd i respirator förra veckan med svinis...

3 Anonym:

Jag var gravid förra hösten och vaccinerade mig, hade inga som helst biverkningar, skönt o ha de gjort me! Lycka till!!

4 Marie:

Jag vaccinerade mig inte förra året.

De säger ju dock att de medel som de hade i vaccinet förra året för att det skulle vara extra effektivt som de tror är orsaken till alla konstiga biverkningar har de tagit bort detta år.



Risken att bli smittad i denna håla är nog rätt liten, men i år skulle jag nog vågat vaccinera mig om jag vore gravid.

5 Furimmer:

Kommer aldrig någonsin vaccinera mig mot sådant här trots att jag tillhör flera av riskgrupperna, vaccinet i sig ger alldeles för stor skada och man vet för lite om det. Men hur just du ska göra får du nog diskutera med MVC (fast med tanke på att de tom ringt dig så kommer de säga att du ska/bör vaccinera dig)

6 Julia:

Jag fick barn i somras och blev rekommenderad att vaccinera mig vilket jag inte gjorde. Mvc blev nästa arga på mig när jag vägrade. Men då sa vissa läkare att det istället kunde va farligare och ta det, det kunde va skadligt för fostret så jag vågade inte. Jag ansåg inte att chansen att bli smittad va så stor. Men man ska göra som man själv vill och känner!

7 Anne svarar...:

ALLA

Ja, det är verkligen inget lätt beslut detta. Och mycket kan hända på 4 månader - även om det inte är så lång tid så kan jag faktiskt drabbas av skiten innan knodden kommit ut.

Fasen vad svårt... :/

8 Nina:

Här i Finland har de haft lite problem med huruvida gravida skall vaccineras eller inte. Många som blivit vaccinerade har blivit väldigt sjuka, och flera har fått missfall. Svininfluensan är egentligen inget annat än en vanlig influensa, men jag har läst att den kan vara farlig för dem som har andra sjukdomar. Tex astma eller diabetes.

Jag är också gravid, men eftersom jag är äggallergiker är en vaccinering utesluten för mej. Men jag skulle nog inte vaccinera mej oberoende.

Kommentera här: