. Att Leva Över Sina Tillgångar .


Jag har tagit upp det förr men jag säger det igen - hur har vissa råd med att slänga pengar omkring sig hur som helst? Speciellt då de inte har arbete eller annan fast inkomst förutom olika bidrag. Jag förstår inte (ännu en sak jag inte förstår mig på). Inte ens då jag hade fast jobb och hade över 210'000 i årsinkomst kände jag att jag kunde slänga pengar omkring mig hur som helst.

Just nu sitter jag i en situation som jag aldrig befunnit mig i tidigare - att vara näst intill utan pengar. Detta pga det !"#¤%&/() CSN som inte får fingrarna ur röven att ge mig pengar som faktiskt ska till mig. Vad kan bättre intyga att jag har rätt än två olika läkarintyg? Finns det något mer än det man kan ha som bevis för hur man har mått? Idioter...

Hur som helst; jag tror på sätt och vis att det läge jag befinner mig i just nu kan ha varit bra för mig. Jag har lärt mig hur svårt det är att vara utan pengar och att man verkligen måste tänka både två och tre gånger innan man slösar dom. Därför fattar jag inte hur andra, i liknande situationer, kan köpa nya kläder var och varannan vecka, köpa bil, skaffa nya mobiler hela tiden, resa land och rike runt osv.

Jag har inga skulder hos kronofogden, har aldrig haft och jag planerar inte att ha det i framtiden heller (peppar, peppar...) men folk som lever över sina tillgångar kommer hamna där en dag känns det som. Om de inte redan är där. Lev inte över era tillgångar, ta inte alltid dagen som den kommer och tänk efter x antal gånger innan du gör något som kan påverka dig negativt.

Kommentarer:

1 Malin:

Kan inte annat än hålla med dig. Hur kan man strunta i att betala räkningar och dylikt för att ha kul för pengarna och sedan tro att allt kommer att lösa sig med tiden.

Men det finns väl idioter inom alla områden.

2 Zannah:

Jag tycker du tänker rätt. Inte roligt att hamna hos kronofogden. Jag har alltid rättat mun efter vad jag har och det har varit kämpigt ibland, men jag har klarat det.

3 MissDog:

Visst är det kul att shoppa, om man har råd. Skulle aldrig falla mig in att handla en massa på krediter hit och dit. Många verkar låna pengar för att åka utomlands, skulle jag heller aldrig göra. Så vissa som slänger pengar runt omkring sig, gör det förmodligen med lånade medel. Då är jag hellre fattig

4 Cecilia:

Om man tittar på lyxfällan så ser man ju hur dålig koll de paren har. Jag tror det är många som lever precis så, de spenderar på lånade medel.

5 Johanna H:

Håller med fullständigt! Jag har också funderat på hur vissa beter sig och jag tror att många använder sig av krediter och avbetalningar faktiskt. Det är smidigt att åka till affären och köpa en massa saker utan att behöva dra kontokortet, sen kommer fakturan hem på lådan månaden efter, antingen hela beloppet eller uppdelat på 6-12-24-36 mån.. med eller utan ränta. Det kan vara ok, jag har avbetalning på vårt köksbord tex som var akut när vi flyttade till huset, men det finns dom som köper ALLT på det viset, och mycket samtidigt!

Sen finns det dom som bara strör pengar omkring sig utan en enda avbetalning och inga som helst skulder, trots att de bara får bidrag osv, och hur dom gör det vet jag inte! It´s some kind of magic..? :)

Kommentera här: