. Spara Eller Slösa .


Detta är något som jag inte förstår och nog heller aldrig kommer att förstå. Alla dessa människor som lever på socialbidrag eller andra bidrag, och som kanske har massa skulder hos kronofogden, hur kommer det sig att D E kan köpa massa nya dyra saker?

Kan de ens göra det eller har de bara ett ha begär som gör att de måste köpa? Lever över sina tillgångar. Mycket vill ha mer? Hur har de då råd att betala sina skulder? Både till fogden och säkerligen till människor i deras omgivning.

Jag har aldrig varit i den situationen och tänker aldrig tillåta mig själv att hamna där heller, men jag tycker att det är så konstigt hur man kan handla för pengar man egentligen inte har.

Hyran och elen är det absolut första man betalar O C H ser till så att man har råd med mat resten av månaden. Sen ser man till att betala andra räkningar och skulder. Har man sen inte så mycket pengar kvar så ser man till att hålla i dom!

Inte springa och köpa en ny mobil eller Iphone det första man gör. Den senaste Tv'n eller massa kläder. Och absolut inte på avbetalning. BIG NO NO! Då får man ju ännu mer skulder att betala varje månad.

Jag förstår mig inte på hur vissa tänker...

Kommentarer:

1 Thesa:

Håller med. Visst har själv gått på bidrag när jag var sjukskriven, men vet också att det är inte mycket pengar man får. Men jag tycker absolut att man betalar sin skulder i första hand istället för att köpa materiella ting man kan leva utan, bättre och ta sig uppåt en neråt tycker man ju....

2 Blogginnehavaren:

Thesa

Ja, precis.

Vi kan alla hamna i den situationen då vi står där och endast får pengar genom bidrag, men då finns det:



- De som är smarta och inte köper för mer än vad de har råd med. Kanske lägger undan lite varje månad istället.



- De som är mindre clever och bara köper, köper, köper bara för att de har lite pengar kvar. Antagligen så ligger de även minus på kontot någon vecka innan de får nya pengar.

3 Knuza:

Vissa tar avbetalning och vissa sparar ihop lite varje månad för att ha råd till saker . Och när man fyller i papper hos soc för att få pengar så frågar dom alltid om man har skullder , vissa som har det kan även få hjälp med dom , beroende på vad det är och varför han/hon har den.



Och jag kan lova dig att vissa som lever på soc klagar på att det är för lite pengar och vissa får en del över varje månad beroende på om man storhandlar eller småhandlar och om dom äter mycket godis , snusar eller röker tex . Och jag vet att köper man bara mat och hygernartiklar så har man en hel del över

Kommentera här: